https://liikenne.journal.fi/issue/feedLiikenne-vuosikirja2025-01-25T19:39:57+02:00Kalle Toiskalliokalle.toiskallio@liikennesuunnittelunseura.fiOpen Journal Systems<p>Liikenne-vuosikirja on tieteellis-ammatillinen vuosijulkaisu, jossa julkaistaan strategista liikennesuunnittelua koskevia tieteellisiä artikkeleita ja ammatillisia katsauksia suomeksi, englanniksi tai ruotsiksi.</p>https://liikenne.journal.fi/article/view/147105Liikennesuunnittelu Suomessa eilen, tänään, huomenna2024-08-01T22:53:36+03:00Yrjö Myllylä<p>Tämä katsausartikkeli käsittelee liikennesuunnittelua Suomessa "eilen, tänään, huomenna". Artikkelin ensimmäisessä "eilen" osassa osoitetaan, että strateginen liikennesuunnittelu kaipaa ennakointiosaamista. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että likennesuunnittelussa on huomioitava toimintaympäristön muutostekijät ja eri intressiryhmien näkemykset. Artikkelin toisessa "tänään" osassa todetaan Liikennesuunnittelun Seuran, Tulevaisuuden tutkimuksen seuran ja Yhdyskuntasuunnittelun seuran yhteistyö sekä useat yhteistyöseminaarit viimeisiltä vuosilta osavastauksena osioissa "eilen" esitettyihin haasteisiin. Erityisesti tarkennetaan liikennesuunnitteluakin palvelevaa ennakointiprosessia esittelemällä ennakointiprosessin vaiheet Tarve-Tieto-Tulkinta-Toiminta -mallina. "Huomenna" osioissa kuvataan mitä pitäisi tehdä ja miten, jotta ennakointitoiminta kytkeytyisi paremmin liikennesuunnitteluun. Esimerkkinä on mm. tekijän väitöskirja ja liikenne- ja viestintäministeriön ennakointityö, josta voisi oppia myös alue- ja paikallistason liikennesuunnitteluun. Lopuksi esitellään liikennesuunnittelun ja Liikennesuunnittelun Seuran toiminnan painopisteitä lähinnä Liikennesuunnittelun Seuran hallituksen piirissä tehdyn kyselyn perusteella.</p> <p> </p>2025-01-25T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Yrjö Myllylähttps://liikenne.journal.fi/article/view/145025Polkupyöräily juhlapäivinä ja kaupunkifestivaalin aikana2024-04-16T09:44:53+03:00Seppo Suominen<p> </p> <p>Valtaosa pyöräilymatkoista on alle viiden kilometrin mittaisia. Lyhyet matkan kouluun tai ostoksille tehdään usein polkupyörällä. Asenteilla on vaikutus matkustusvälineen valintaan, tietoisuus ilmastonmuutoksesta vaikuttaa positiivisesti polkupyörän valintaan. Suomi on sitoutunut vähentämään kotimaan liikenteen päästöjä vähintään puoleen vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030. Pyöräilijöistä tiedetään melko hyvin, sen sijaan erilaisten tapahtumien vaikutuksista pyöräilyyn tiedetään vähemmän. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää Vantaalla kesäisin järjestettävän populaarimusiikin tapahtuman, Tikkurila festivaalin vaikutuksia pyöräilyn määrään lähialueen mittauspaikoissa. Monilla paikkakunnilla Suomessa on käytössä automaattisia pyöräilyn määrän mittareita, joiden tietoja on saatavilla tunneittain ja päivittäin. Tikkurila festivaalin lähellä näistä mittareita on muutamia, joiden tietoja verrataan vastaaviin mittaustietoihin Espoossa ja Helsingissä.</p> <p> </p> <p>Pyöräilyaktiivisuus on hyvin altista lämpötilan vaihteluille, tässä tutkimuksessa lämpötilatieto on Helsinki-Vantaan lentoaseman vuorokauden minimilämpötila. Myös eri juhlapäivien, kuten pääsiäisen, vappuaaton ja vappupäivän ja joulun pyhien aikana pyöräilymäärä poikkeaa normaalista. Tikkurila festivaalin vaikutuksia arvioidaan tunneittain erojen erot (difference-in-differences) menetelmän avulla. Tulosten mukaan aamuyön varhaisina tunteina festivaalilla on positiivinen vaikutus lähialueen pyöräilymääriin mittauspaikkojen aineiston perusteella. Vastaavat aineistot Espoosta tai Helsingistä eivät näytä positiivista vaikutusta. Tämä tutkimus käyttää tuntikohtaista dataa Espoosta, Helsingistä ja Vantaalta heinäkuusta 2017 syyskuuhun 2023 36 eri mittauspaikasta. Yhteensä havaintopäiviä on 2140. Osa mittareista ei ole ollut koko ajanjaksoa yhtämittaisesti käytössä.</p>2025-01-25T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Seppo Suominenhttps://liikenne.journal.fi/article/view/148051Road infrastructure support for highly automated driving2024-09-21T16:13:52+03:00Risto Kulmala<p>...</p>2025-01-25T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Risto Kulmalahttps://liikenne.journal.fi/article/view/156506Long development of automatisation of automobility2025-01-25T18:22:57+02:00Kalle Toiskallio<p>...</p>2025-01-25T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Kalle Toiskalliohttps://liikenne.journal.fi/article/view/148811Liikenne-infrainvestointien hyötykustannusanalyysien historiaa2024-10-17T12:36:36+03:00Antti TalvitieKalle Toiskallio (toim.)<p>...</p>2025-01-25T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Antti Talvitie, Kalle Toiskallio (toim.)https://liikenne.journal.fi/article/view/147427Saavutettavuus ja yhdenvertaisuus harvaan asutuilla seuduilla - viitekehys 2024-08-21T09:19:56+03:00Pekka LeviäkangasMatti RoineTaha KarasuValtteri AhonenShahid HussainVirve Merisalo<p>Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yhdenvertaisuuden ja saavutettavuuden käsitteitä keinona harvaanasuttujen seutujen väestön liikkumistarpeiden, liikennepalveluiden ja saavutettavuuden ratkaisemisessa. Tutkimuksen tuloksena esitettiin saavutettavuuden viitekehys, (accessibility barrier framework), joka kehitettiin kirjallisuuden ja julkaistujen tutkimusten perusteella. Harvaanasutuista seuduista käytetään lyhyesti termiä ’maaseutu’. Viitekehyksen tarkoituksena on auttaa tunnistamaan ja poistamaan esteitä maaseudulla asuvien saavutettavuuden turvaamiseksi. Saavutettavuus tasa-arvoistavana tekijänä oli tutkimuksen ja luodun viitekehyksen keskiössä. Tutkimus käsittelee pääasiassa eurooppalaisia olosuhteita, mutta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää myös laajemmin. Johtopäätöksenä todettiin, että saavutettavuuden yhdenvertaisuus tarkoittaa myös väestön eri tarpeisiin liittyvää hyvää palvelujen saavutettavuutta, ei pelkästään liikenteellistä saavutettavuutta: hyvä saavutettavuus yhdenvertaistaa eri väestöryhmiä laajemminkin. Yhdenvertaisuudella ja saavutettavuudella on siten vahva vuorovaikutus. Yhdenvertaisen saavutettavuuden osatekijät ovat moninaiset, ja saavutettavuuteen vaikutetaan esimerkiksi myös digitaalisella saavutettavuudella ja palvelurakenteilla. Nämä esitetään viitekehyksessä. </p>2025-01-25T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Pekka Leviäkangas, Matti Roine, Taha Karasu, Valtteri Ahonen, Shahid Hussain, Virve Merisalohttps://liikenne.journal.fi/article/view/147220Älykkään liikenteen tki-hankkeet ja tasapainoinen kestävä kehitys2024-09-15T17:42:53+03:00Shahid HussainValtteri AhonenVirve MerisaloPekka Leviäkangas<p>Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin älykkään liikenteen tki-hankkeiden kestävyyttä ja arvioidaan kuinka hyvin hankkeet ovat YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisia. Tutkimuksessa analysoitiin yhteensä 32 älyliikenteen tki-hanketta Suomesta. Hankkeissa korostuivat pyrkimykset kestävään kaupunkikehitykseen ja älykkääseen infrastruktuurin liittyen, mutta hankkeissa havaittiin myös merkittäviä katvealueita tarkasteltaessa laajemmin kestävän kehityksen tavoitteita. Maaseudulla hankkeet keskittyivät innovointiin ja resilienttiin infrastruktuuriin, kun taas kaupungeissa hankkeissa pyrittiin edistämään osallistavuutta ja kestävyyttä sekä varmistamaan turvalliset, kohtuuhintaiset ja esteettömät liikkumispalvelut. Erityisesti uusiutuvan energian vastuulliseen käyttöön liittyvät tavoitteet vaativat jatkuvaa huomiota sekä maaseudulla että kaupungeissa. Päätelmissä korostuu tarve kokonaisvaltaisemmalle ajattelulle tki-hankkeiden tavoitteiden ja kestävän kehityksen eri osa-alueiden paremmaksi tasapainottamiseksi.</p>2025-01-25T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Shahid Hussain, Valtteri Ahonen, Virve Merisalo, Pekka Leviäkangashttps://liikenne.journal.fi/article/view/154925Johdanto2024-12-16T23:28:16+02:00Kalle Toiskallio<p>...</p>2025-01-25T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Kalle Toiskalliohttps://liikenne.journal.fi/article/view/148050Liikennesuunnittelun Seuran ideasta ja alkuvaiheista2024-09-21T14:56:24+03:00Tapani Särkkä<p>...</p>2025-01-25T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Tapani Särkkähttps://liikenne.journal.fi/article/view/156507Liikennetekniikan "rynnistys" Teknillisessä korkeakoulussa 1960-luvulta lähtien2025-01-25T19:14:31+02:00Sulevi Lyly<p>...</p>2025-01-25T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Sulevi Lylyhttps://liikenne.journal.fi/article/view/147666Liikennesuunnittelun Seuran synnystä ja toiminnasta2024-09-02T11:40:09+03:00Matti Pursula<p>Artikkelissa muistellaan Liikennesuunnittelun Seuran syntyä ja sen toimintaa kirjoittajan näkökulmasta.</p>2025-01-25T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Matti Pursulahttps://liikenne.journal.fi/article/view/147604Liikenne ja Liikenneoikeus2024-08-30T11:20:45+03:00Risto Tuori<p>Liikenneoikeusyhdistys ry kiittää Liikennesuunnittelun Seura ry:n pitkäaikaisesta yhteistyöstä Hyvä liikenne -seminaarien järjestämisessä.</p>2025-01-25T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Risto Tuorihttps://liikenne.journal.fi/article/view/156509Toiminnanjohtajan muistelot 50-vuotisjuhliin2025-01-25T19:39:57+02:00Tanja von Knorring<p>...</p>2025-01-25T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Tanja von Knorring