Tämä on vanha versio, joka on julkaistu 2025-01-25. Katso uusin versio.

Saavutettavuus ja yhdenvertaisuus harvaan asutuilla seuduilla - viitekehys

Kirjoittajat

  • Matti Roine
  • Pekka Leviäkangas
  • Taha Karasu
  • Valtteri Ahonen
  • Shahid Hussain
  • Virve Merisalo Oulun yliopisto

DOI:

https://doi.org/10.58956/liikenne.147427

Avainsanat:

saavutettavuus, yhdenvertaisuus, tasa-arvo, maaseutu, liikenne, digitalisaatio

Abstrakti

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yhdenvertaisuuden ja saavutettavuuden käsitteitä keinona harvaanasuttujen seutujen väestön liikkumistarpeiden, liikennepalveluiden ja saavutettavuuden ratkaisemisessa. Tutkimuksen tuloksena esitettiin saavutettavuuden viitekehys, (accessibility barrier framework), joka kehitettiin kirjallisuuden ja julkaistujen tutkimusten perusteella. Harvaanasutuista seuduista käytetään lyhyesti termiä ’maaseutu’. Viitekehyksen tarkoituksena on auttaa tunnistamaan ja poistamaan esteitä maaseudulla asuvien saavutettavuuden turvaamiseksi. Saavutettavuus tasa-arvoistavana tekijänä oli tutkimuksen ja luodun viitekehyksen keskiössä. Tutkimus käsittelee pääasiassa eurooppalaisia olosuhteita, mutta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää myös laajemmin.  Johtopäätöksenä todettiin, että saavutettavuuden yhdenvertaisuus tarkoittaa myös väestön eri tarpeisiin liittyvää hyvää palvelujen saavutettavuutta, ei pelkästään liikenteellistä saavutettavuutta: hyvä saavutettavuus ​​yhdenvertaistaa eri väestöryhmiä laajemminkin. Yhdenvertaisuudella ja saavutettavuudella on siten vahva vuorovaikutus. Yhdenvertaisen saavutettavuuden osatekijät ovat moninaiset, ja saavutettavuuteen vaikutetaan esimerkiksi myös digitaalisella saavutettavuudella ja palvelurakenteilla. Nämä esitetään viitekehyksessä.   

Lähdeviitteet

Ahonen, V., Merisalo, V., Hussain, S., Pekkala, V. and Leviäkangas, P. (2022), “Are Smart Mobility Pilots in Finland Fostering Sustainability? – An Assessment”, Transport Research Arena 2022, Lisbon 14-17 November, Transport Research Procedia.

Ahonen, V., Hussain, S., Merisalo, V., Pekkala, V., & Leviäkangas, P. (2024), “Addressing sustainability in mobility: a study on Finnish smart mobility innovation projects”, European Transport Research Review 16(1), 7. Saatavissa: https://link.springer.com/article/10.1186/s12544-023-00630-0

Alam, B. M., Thompson, G. L., Brown, J. R. (2010), “Estimating Transit Accessibility with an Alternative Method: Evidence from Broward County, Florida”, Transportation Research Record, Vol. 2144 No. 1, pp. 62-71. Saatavissa: https://www.utoledo.edu/al/geography/pdfs/research/alam/articles/Alam-Thompson-Brown%20-%20Estimating%20Transit%20Accessibility%20with%20an%20Alternative%20Method.pdf [Viitattu 5.1.2023].

Australian hallitus (2022), “Better Connectivity Plan for Regional and Rural Australia”. The Department of Infrastucture. Saatavissa: https://www.infrastructure.gov.au/media-communications-arts/better-connectivity-plan-regional-and-rural-australia [Viitattu 5.1.2023].

Barr Säätiö (2021), “Tools for Equitable Mobility Practices Guide”. November 2021, Community Science.

Ben-Akiva, M. ja Lerman, S.R. (1985), “Discrete choice analysis: Theory and application to predict travel demand”, MIT Press, Cambridge MA.

Charmaz, K. 2006. Constructing Grounded Theory. A practical guide through Qualitive Analysis. Sage Publications.

Committee of the Transport Access Manual (2020), “Transport Access Manual: A guide for measuring connection between people and places”, November 2020. Saatavissa: https://tufte-latex.github.io/tufte-latex/ [Viitattu 5.1.2023].

Creger, H., Espino, J. ja Sanchez, A. S. (2018), “Mobility Equity Framework – How to Make Transportation Work for People”. The Greenlining Institute, March 2018.

Dey, I. (2004), “Grounded theory in Qualitative Research Practice”, pp. 81-94. SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781848608191.

Dick, J., Brand, R. ja Tovaas, K. (2020), “Mobility for all in rural areas. Inspiring Solutions from MAMBA”. Rupprecht Consult GmbH. Saatavissa: https://www.mambaproject.eu/wp-content/uploads/2020/09/Mobility-for-All-in-Rural-Areas-1.pdf [Viitattu 5.1.2023].

Euroopan Komissio (2022), Decision (EU) 2022/2481 of the European Parliament and of the Council of 14 December 2022 establishing the Digital Decade Policy Programme 2030, PE/50/2022/REV/1.

Euroopan Komissio (2023), “The Digital Decade policy programme 2030”, doi:10.2759/027045

Euroopan Unioni (2022a), Saatavissa: https://agriculture.ec.europa.eu/common-agricultural-policy/cap-overview/cap-glance_en#title [Viitattu 19.12.2022].

Euroopan Unioni (2022b), Saatavissa: https://rural-vision.europa.eu/rural-pact_en [Viitattu 19.12.2022].

European Network for Rural Development (2022), “Smart villages and rural mobility”. Saatavissa: https://enrd.ec.europa.eu/ [Viitattu 5.1.2023].

Eurostat (2023), “Statistical regions in the European Union and partner countries”. NUTS and statistical regions 2021, 2022 edition.

Fan, Y., Wexler, N., Douma, F., Ryan, G., Hong, C., Li, Y. ja Zhang, Z. (2022), “Advancing Social Equity with Shared Autonomous Vehicles: Literature Review, Practitioner Interviews, and Stated Preference Surveys”. January 2022, Report no. CTS 22-01. Saatavissa: https://www.cts.umn.edu/publications/report/advancing-social-equity-with-shared-autonomous-vehicles-literature-review-practitioner-interviews-and-stated-preference-surveys [Viitattu 5.1.2023].

Haapamäki, T., Huisko, S., Korhonen, S. ja Väänänen, T. (2022), “Developing a unified impact assessment for land use and transport. Preliminary study”. Publications of the Ministry of the Environment 2022:11. Saatavissa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-361-254-9 [Viitattu 5.1.2023].

Handy, S.L. ja Niemeier, D.A. (1997), “Measuring accessibility: An exploration of issues and alternatives”, Environmental Planning A, Vol. 29 No. 7, pp. 1175-1184.

Helminen, V., Nurmio, K. ja Vesanen, S. (2020), ”Kaupunki-maaseutu-alueluokitus 2018 Paikkatietopohjaisen alueluokituksen päivitys”. Suomen ympäristökeskuksen raportteja 21/2020. Saatavissa: https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/68a815fe-6c4d-4168-aefd-e1645acaa977/content [Viitattu 12.8.2024]

Hansen, W. G. (1959), “Accessibility and residential growth”. Massachusetts Institute of Technology. Saatavissa: https://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/74869/32597665-MIT.pdf?...2 [Viitattu 5.1.2023].

Huang, S. (2022), “Listening to users’ personal privacy concerns. The implication of trust and privacy concerns on the user’s adoption of a MaaS-pilot,” Case Studies on Transport Policy, Volume 10, Issue 4, 2022, pp. 2153-2164, Saatavissa: https://doi.org/10.1016/j.cstp.2022.09.012.

Iikkanen, T. (2018), “Transport services for ageing population and accessibility of services from perspective of ageing population – Municipalities of Askola and Hyvinkää as a case study”. Master’s thesis, University of Turku. November 2018. Saatavissa: https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/146544/Iikkanen_Tero_opinnayte.pdf [Viitattu 5.1.2023].

Irlannin keskustilastotoimisto (2019), “Urban and Rural Life in Ireland, 2019”, CSO statistical publication, 16 December 2019.

ITF (2021), “Innovations for Better Rural Mobility. International Transport Forum (ITF)”. Research Report 2021. Saatavissa: https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/innovation-rural-mobility.pdf [Viitattu 5.1.2023].

Kallinen, Timo ja Kinnunen, Taina (2021). Etnografia. Teoksessa Jaana Vuori (toim.)Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja]. <https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/>. [Viitattu 12.8.2024.]

Kattilakoski, M., Husberg, A., Kuhmonen H., Rutanen, J., Vihinen, H., Töyli, P. et al. (2022), “Countryside renewing with the times. Rural policy programme 2021-2027”. Publications of the Ministry of Agriculture and Forestry 2022:13. Saatavissa: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164278/MMM_2022_13.pdf [Viitattu 5.1.2023].

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (2020). “KKV:n taksimarkkinaselvitys”. Saatavissa: https://www.kkv.fi/tutkimus-ja-vaikuttaminen/julkaisut/muistiot/kkvn-taksimarkkinaselvitys/ [Viitattu 11.1.2023]

Kwan, M.P. (1998), “Space-time and integral measures of individual accessibility: A comparative analysis using a point-based framework”, Geographical Analysis, Vol. 30 No. 3, pp. 191-216.

Liikenne- ja viestintäministeriö (2023), “Ministeri Ranne: ”Kiirehdimme lain korjaamista luottamuksen palauttamiseksi takseihin””. Saatavissa: https://lvm.fi/-/ministeri-ranne-kiirehdimme-lain-korjaamista-luottamuksen-palauttamiseksi-takseihin- [Viitattu 15.8.2024]

Liikennepalvelulaki 320/2017, 24.5.2017. Saatavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170320 [Viitattu 11.1.2023]

Litman, T. (2014), “Evaluating Transportation Equity. Guidance For Incorporating Distributional Impacts in Transportation Planning. Victoria Policy Institute, 11 June 2014. www.vtpi.orgI

Litman, T. (2022a), “Evaluating Transportation Equity - Guidance for Incorporating Distributional Impacts in Transport Planning”, 7 December 2022, Victoria Transport Policy Institute.

Lorenzini, A., Ambrosino, G. ja Finn, B. (2021), “Policy Recommendations for Sustainable Shared Mobility and Public Transport in European rural areas”. SMARTA project. March 2021. Saatavissa: https://ruralsharedmobility.eu/wp-content/uploads/2021/03/Smarta-Policy-Recommendations_Final-Version_web.pdf [Viitattu 5.1.2023].

Maa- ja metsätalousministeriö (2019), “Harvaan asuttujen alueiden parlamentaarisen työryhmän loppuraportti”. Maa- ja metsätalousministeriön julkaisuja 2019:22. Saatavissa: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161833/MMM_2019_22.pdf?sequence=5&isAllowed=y [Viitattu 10.1.2023]

MAL (2023), “Vaikutusten kohdentumisen arvioinnin kehittäminen-savutettavuus&liikkumisen ja asumisen kustannukset (Development of impact assessment of accessibility and mobility and housing costs)”. MAL 23. Notes 2021. Saatavissa: https://hslfi.azureedge.net/globalassets/hsl/mal/mal-julkaisut/2021/mal2023_vaikutusten-kohdentumisen-arvioinnin-kehittaminen.pdf [Viitattu 5.1.2023].

Maslow, A. (1943), “A Theory of Human Motivation”. In Psychological Review. 1943, Vol. 50 No. 4, pp. 370–396.

Miller, E. (2018), “Accessibility: measurement and application in transportation planning”, Transport Reviews, Vol. 38 No. 5, pp. 551-555. Saatavissa: https://www.tandfonline.com/loi/ttrv20 [Viitattu 5.1.2023].

Mounce, R., Beecroft, M. ja Nelson, J. D. (2020), “On the role of frameworks and smart mobility in addressing the rural mobility problem”, Research in Transportation Economics, Vol. 83 No. 100956, pp. 1-9. Saatavissa: https://doi.org/10.1016/j.retrec.2020.100956 [Viitattu 5.1.2023].

Oikeusministeriö, Hyvinvointialueet kartalla, Saatavissa: https://vaalit.fi/hyvinvointialueet [Viitattu 12.8.2024]

Pólya, G. (1945), “How to Solve It?”, Princeton University Press.

Preston, J., Rajé, F. (2007), “Accessibility, mobility and transport-related social exclusion”, Journal of Transport Geography, Volume 15, Issue 3, 2007, pp. 151-160, ISSN 0966-6923, https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2006.05.002.

Rautiainen, S., ”Harvaan asutun maaseudun liikennepalvelut Pohjois-Savossa, Selvitys liikennepalvelulain ja Kela-taksiuudistuksen vaikutuksista”. Kehittämisyhdistys Mansikka ry ja Pohjois-Savon ELY keskus. Saatavissa: https://mansikkary.fi/wp-content/uploads/LIIKEN1.pdf

Siirilä, H. (2021), “Liikennepalvelulain valmistelu maaseudun näkökulmasta”. Finnish Journal of Rural Studies, Vol. 29, No. 2. Saatavissa: https://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/111975/65971 [Viitattu 10.1.2023]

SMARTA (2021). “Smart Rural Transport Areas”, SMARTA EU project. March 2021. Saatavissa: https://ruralsharedmobility.eu [Viitattu 5.1.2023].

Straatemeier, T. ja Bertolini, T. (2019), “How can planning for accessibility lead more integrated land-use strategies? Two examples from Netherlands”, European Planning Studies, Vol. 28 No. 9, pp. 1713-1734. Saatavissa: https://doi.org/10.1080/09654313.2019.1612326 [Viitattu 5.1.2023].

Traficom (2022), “Huippunopea kiinteä nettiyhteys saatavilla 60 % kotitalouksista”. Traficom. Saatavissa: https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/huippunopea-kiintea-nettiyhteys-saatavilla-60-kotitalouksista [Viitattu 10.1.2023].

University of Minnesota (2022a), “Turning Point: Shared Automated Vehicles Could Make Cities More Livable, Equitable”. Report no. CTS 22-07. Saatavissa: https://cts-d8resmod-prd.oit.umn.edu/pdf/cts-22-07.pdf [Viitattu 5.1.2023].

University of Minnesota (2022b), “A Vision for Future Streets: Leveraging AVs for Greater Health, Equity, Livability, and Prosperity (Research Brief)”. CTS Research Brief 2022-1. Saatavissa: https://www.cts.umn.edu/publications/report/a-vision-for-future-streets-leveraging-avs-for-greater-health-equity-livability-and-prosperity-research-brief [Viitattu 5.1.2023].

Valtioneuvosto (2019), “Osallistava ja osaava Suomi – sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteiskunta”. Sanna Marinin hallituksen ohjelma 2019. Saatavissa: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161931/VN_2019_31.pdf [Viitattu 15.8.2024]

Valtioneuvosto (2021a), “Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosille 2021–2032”. Valtioneuvoston julkaisuja 2021:77. Saatavissa: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163389/VN_2021_75.pdf?sequence=1&isAllowed=y [Viitattu 15.8.2024]

Valtioneuvosto (2021b), “Harvaan asuttujen alueiden parlamentaarinen työryhmän toimintasuunnitelma”. Saatavissa: https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/ec2746f2-1951-420b-a5b7-9316b555bc36/3465d057-b9f5-4d05-af5f-08666ccff625/SUUNNITELMA_20210702075353.pdf [Viitattu 15.8.2024]

Valtioneuvosto (2021c), “Liikennepalvelulain muuttaminen”. LVM025:00/2019. Saatavissa: https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM025:00/2019 , [Viitattu 15.8.2024]

Valtioneuvosto (2022). “Liikennepalvelulain vaikutusarvio: Laki mahdollistaa liikenteen digitalisaatiota”. Saatavissa: https://valtioneuvosto.fi/-/liikennepalvelulain-vaikutusarvio-laki-mahdollistaa-liikenteen-digitalisaatiota [Viitattu 11.1.2023]

Valtioneuvoston kanslia (2016), “Auraako digitalisaatio mahdollisuuksia maaseudulle? (Does digitalization open new opportunities to countryside?)”. Government´s analysis assessment and research activities. Policy Brief 21/2016. Saatavissa: https://vnk.fi/en/government-s-analysis-assessment-and-research-activities [Viitattu 5.1.2023].

Yhdistyneet Kansakunnat (1948), “Universal Declaration of Human Rights”. Resolution 217A, A/RES/3/217A.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2025-01-25

Versiot

Viittaaminen

Roine, M., Leviäkangas, P., Karasu, T., Ahonen, V., Hussain, S., & Merisalo, V. (2025). Saavutettavuus ja yhdenvertaisuus harvaan asutuilla seuduilla - viitekehys . Liikenne-vuosikirja, 7(1). https://doi.org/10.58956/liikenne.147427